„Pierwsza stacja tankowania wodoru NESO otwarta dla kierowców”
Grupa Polsat Plus i Grupa ZE PAK uruchomiły pierwszą w Polsce stację tankowania wodoru, przystosowaną do obsługi zarówno samochodów, jak i autobusów. Nowoczesna stacja sygnuje swoją obecność pod marką NESO, co jest skrótem od „Nie Emituję Spalin, Oczyszczam”.
Zielony wodór, jako zeroemisyjne paliwo, dla samochodów i autobusów to przyszłość transportu ekologicznego. Użytkowanie samochodu wodorowego ma być tak samo łatwe jak samochodu spalinowego, z tą różnicą, że omijamy proces spalania. Użytkownik zdejmuje „pistolet” z dystrybutora, wklada go do samochodu i rozpoczyna tankowanie. Cała procedura trwa zaledwie kilka minut, a zasięg samochodu po takim tankowaniu to nawet ponad 600 km!
Stacja NESO umieszczona została na warszawskim Ursynowie. Samoobsługowy dystrybutor z ciśnieniem 700 bar jest przeznaczony do tankowania samochodów, natomiast dystrybutor o ciśnieniu 350 bar – do autobusów. Wodór do stacji jest dostarczany specjalnymi wodorowozami, które mogą przewozić nawet 1000 kg H2.
Wiele osób może zastanawiać się nad bezpieczeństwem takiego rozwiązania. Proces tankowania wodoru jest jednak w pełni bezpieczny. Auta napędzane tym paliwem zasilane są prądem, który generowany jest na bieżąco z zatankowanego wodoru przy użyciu ogniwa paliwowego. Dodatkowo, samochód wodorowy ma jedynie małą baterię, kilkadziesiąt razy mniejszą niż samochody elektryczne na baterie, służącą do odzyskania energii z hamowania.
Samochody i autobusy na wodór to nie tylko brak emisji spalin. Dodatkowym atutem jest fakt, że podczas jazdy oczyszczają one powietrze. Połączenie wodoru z tlenem w ogniwie paliwowym skutkuje emisją z rury wydechowej jedynie „destylowanej” pary wodnej.
Stacje tankowania wodoru to krok w stronę ekologicznej przyszłości motoryzacji, a NESO i Grupa Polsat Plus oraz Grupa ZE PAK są na czele tych zmian. Z myślą o przyszłości, stacja w dużym stopniu osiągnęła samowystarczalność energetyczną, dzięki zainstalowanym panelom słonecznym o mocy 19 kW. Nadwyżki energii są przechowywane w magazynach o pojemności 60 kWh. Jest to dopiero początek całkowicie nowego rozdziału w historii polskiego transportu.