CPK w Ogniu Dyskusji: Ekspertów Zdania Podzielone
Centralny Port Komunikacyjny (CPK) – Projekt Gospodarczy i Społeczny o Wysokim Priorytecie
Podczas debaty w programie „Lepsza Polska”, uczestnicy – eksperci z różnych branż – zastanawiali się nad przyszłością dużego projektu infrastrukturalnego, jakim jest Centralny Port Komunikacyjny. Dyskusja dotyczyła potencjalnych zysków i kosztów związanych z realizacją i funkcjonowaniem CPK.
Ryszard Florek z Rady Polskich Przedsiębiorców Globalnych, argumentując za szybkim wdrożeniem projektu, podkreślił ogromne koszty opóźnienia dla polskiej gospodarki, szacując je na 20 miliardów złotych rocznie. Wynikałoby to z niedostępnego dla Polski przychodu z ceł i VAT od towarów cargo w obszarze Unii Europejskiej, gdzie obecnie Polska stanowi jedynie 1% udziału w obsłudze, a CPK ma aspiracje do osiągnięcia poziomu 20%.
Były prezes PLL LOT, Rafał Milczarski, podkreślił realność osiągnięcia tak ambitnych celów, przywołując przykład lotniska w Stambule, które zanotowało rekordowy wzrost liczby pasażerów. Zdradził również swoje wątpliwości co do sensowności inwestycji w port Chopina, zważywszy na planowane duże wydatki.
Profesor Paweł Wojciechowski z Instytutu Finansów Publicznych zadawał pytania o konkretne szacunki kosztów CPK, na co Florek odpowiedział, że całość mogłaby pochłonąć około 80 miliardów złotych w pierwszej fazie inwestycji. W przeciwnym razie koszty te mogłyby ulec rozproszeniu przy uwzględnieniu mniejszych, za to bardziej sensownych inwestycji infrastrukturalnych.
Marek Serafin, ekspert rynku lotniczego, wyraził sceptycyzm co do optymistycznych prognoz dotyczących obsługi cargo przez CPK, nazywając je „myśleniem życzeniowym” i zwrócił uwagę na fakt, iż realizacja projektu będzie musiała stawić czoła silnej konkurencji, choćby takiej jak lotniska w Wiedniu, Frankfurcie, czy Monachium.
Debata uwidacznia znaczenie projektu CPK jako elementu strategicznego dla polskiej infrastruktury, potencjalnego przyspieszenia przepływu osób i towarów oraz jego wpływu na wzrost konkurencyjności kraju na międzynarodowym rynku logistycznym. jednak podkreśla jednocześnie potrzebę ostrożnego podejścia w kwestii realizacji tego gigantycznego zadania.
CPK wydaje się być projektów o znaczeniu długofalowym, który może przynieść korzyści zarówno ekonomiczne, jak i społeczne. Jego realizacja wymaga jednak dokładnych analiz, planowania i przemyślanej koncepcji, które zapewnią sukces i przyniosą oczekiwane efekty dla całego kraju.