Hołownia za CPK: Jak przekona koalicję? | Fakty i Opinie
Centralny Port Komunikacyjny – zwrot akcji w polskiej polityce infrastrukturalnej
Na scenie politycznej w Polsce pojawia się coraz więcej głosów poparcia dla ambitnych projektów infrastrukturalnych. Szymon Hołownia, znany polityk i marszałek Sejmu, w swoim niedawnym wystąpieniu zdecydowanie opowiedział się za realizacją Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK), jednej z największych planowanych inwestycji transportowych w Polsce. Dlaczego zmienił zdanie?
Szymon Hołownia przyznaje, że pierwotnie jego sceptycyzm wobec CPK był zakorzeniony w obawach dotyczących kosztów społecznych projektu. Jednak dane, które określił jako „nieubłagane”, przekonały go do zasadności budowy CPK. Projekt lotniska, które ma znaleźć się w pierwszej dziesiątce największych portów lotniczych Unii Europejskiej, zaczyna być postrzegany nie jako wytwór megalomanii, ale jako fundament dla 6. największej gospodarki UE.
Hołownia wskazał także, że niezbędne jest stworzenie szybkiego połączenia kolejowego integrującego główne ośrodki miejskie w kraju, czyli Warszawę, Łódź, Poznań i Wrocław. Jego zdaniem, CPK stał się już symbolem i aspiracją polskiej polityki rozwojowej, która, jak on sam mówi, ma rzucić większy nacisk na „wspólną robotę” niż na „rozliczenia”.
Zmiana zdania Hołowni ma szansę wpłynąć na przekonanie partnerów w koalicji rządzącej do projektu. Słowa polityka znajdują odzwierciedlenie w jego wpisie na mediach społecznościowych, gdzie maluje wizję „Polski 100-minutowej” – kraju, w którym dojazd publicznym transportem z dowolnego miasta do stolicy regionu zajmuje maksymalnie 100 minut. Według marszałka, to właśnie inwestycje w nowoczesną infrastrukturę mają być kluczem do rozwoju Polski.
Mimo przejęcia CPK od poprzedniego rządu, eksperci – Adrian Furgalski i prof. Paweł Wojciechowski – prognozują realizację projektu, choć by być może w „okrojonej” formie. Zwracają uwagę na potencjalne zmiany szczegółów projektu, sugerując, że nie wszystkie wcześniej zakładane kierunki skorzystają z kolei dużej prędkości.
Zaledwie kilka dni temu, dyskusja na ten temat wybuchła również w programie publicystycznym „Lepsza Polska”, gdzie przedstawiciel sektora przedsiębiorców Ryszard Florek podkreślił olbrzymie znaczenie CPK dla krajowej ekonomii. Wskazał on, że każda zmiana terminu realizacji projektu oznacza setki milionów utraconych zysków z tytułu obsługi frachtu lotniczego i przynoszących znaczące korzyści dla państwa wpływów z ceł i VATu.
Te argumenty zyskują na mocy także w szerszym kontekście europejskim, gdzie Polska dąży do wzmocnienia swojej pozycji jako ważnego hubu transportowego. Dlatego zmiana postawy liderów polskiej polityki, taka jak Hołownia, może być kluczowa dla przyszłości dużych projektów infrastrukturalnych w Polsce. Czy CPK stanie się faktycznie kamieniem milowym w polskim rozwoju? Odpowiedź na to pytanie może okazać się decydująca dla wielu aspektów gospodarki i życia społecznego w Polsce.