„Mamut odkryty podczas budowy II linii metra w Warszawie?”
Podczas trwającej budowy kolejnego odcinka linii metra M2 w warszawskim Bemowie, archeolodzy dokonali niespodziewanego odkrycia. Pod ziemią odkryto ceglane pomieszczenie, najprawdopodobniej piwniczkę, datowaną na przełom XIX i XX wieku. Do tego fascynującego znaleziska mogą dołączyć jeszcze inne, a specjaliści spodziewają się, że pod ziemią mogą kryć się rolnicze urządzenia, a nawet prehistoryczne szczątki mamutów oraz słoni leśnych.
Na miejscu, gdzie obecnie znajdują się prace przygotowawcze do budowy trzech nowych stacji drugiej linii metra, archeolodzy mają możliwość badań nie tylko na terenie budowy, ale również poprzez analizę archiwalnych materiałów dotyczących tej części stolicy.
Na mapie z 1931 roku, na miejscu gdzie powstaje obecna Stacja Techniczno-Postojowa Karolin, można zobaczyć zaznaczone dwa budynki Folwarku Karolin. Właśnie tam odkopano ceglane ściany, które najprawdopodobniej były częścią piwniczki. Znalezione pomieszczenie składało się z pomieszczenia o kolebkowym sklepieniu, z ceglanymi ścianami i łukowatym przejściem. Dodatkowo, przy jednej ze ścian znajdował się komin, a w pobliżu natrafiono na pozostałości po metalowych schodach.
Jak przypuszcza jednak zespół archeologów, odkopanie piwniczki to dopiero początek odkryć na Bemowie. Ze względu na to, że na początku XX wieku na tym terenie znajdowało się więcej folwarków, spodziewają się odkryć narzędzia rolnicze, ozdoby czy naczynia z tamtego okresu. Ponadto, na dawnym terenie wsi Mory, mogą znajdować się późnośredniowieczne artefakty ceramiczne.
Jednak najbardziej ekscytujące są oczekiwania dotyczące prehistorycznych znalezisk, jak szczątki mamuta czy słonia leśnego. Takie zdumiewające odkrycia już kiedyś miały miejsce podczas budowy poprzednich odcinków warszawskiego metra.
Prace przy budowie nowego odcinka metra M2 trwają i obejmują budowę stacji Lazurowa, Chrzanów i Karolin. Szczególne osiągnięcia w zakresie archeologii możemy spodziewać się w przyszłym roku, kiedy na plac budowy pojawią się tarcze wiertnicze TBM. Pociągi na nowym odcinku mają rozpocząć kursowanie w październiku 2025 roku.