„Masowiec Xin Hai Tong 23 osiadł na Kanał Sueskim – akcja holowników”
W czwartek rano, operator żeglugowy Leth Agencies poinformował o tym, że 190-metrowy masowiec Xin Hai Tong 23, pływający pod banderą Hongkongu, osiadł na mieliźnie u południowego wejścia do Kanału Sueskiego. Incydent zablokował cztery kolejne statki i uniemożliwił wejście do kanału grupie innych łodzi. Na ratunek wysłane zostały holowniki, które po czterech godzinach pracy sprowadziły kolosa z powrotem na tor wodny.
Wszystko zaczęło się o godz. 4 nad ranem czasu polskiego. Kilka godzin później, zarówno administracja kanału, jak i operator, poinformowali o tym, że Xin Hai Tong 23 został z powrotem umieszczony na torze wodnym i regularny ruch został wznowiony ok. 8:30, czasu polskiego. Jak wynika z przekazanych informacji, przyczyną problemów były kłopoty z pracą silnika masowca.
Kanał Sueski jest jednym z najważniejszych szlaków morskich na świecie. W 2021 roku, zablokowanie przejścia przez kontenerowiec Ever Given na sześć dni, doprowadziło do poważnych zakłóceń w globalnym transporcie i handlu. Ten incydent przypomniał o tym, jak ważny jest ten szlak handlowy dla światowej gospodarki.
Zdarzenie z Ever Given, statkiem płynącym pod panamską banderą obsługiwanym przez tajwańską firmę Evergreen Marine Corp, doprowadziło do zablokowania 422 statków załadowanych 26 mln ton ładunku. Zgodnie z danymi SCA, każdego dnia zamknięcia kanału Egipt stracił 12-15 mln dolarów.
Biorąc pod uwagę jak nieocenioną rolę pełni ten kanał dla międzynarodowego handlu, wszelkie utrudnienia w jego pracach przekładają się na poważny dyskomfort dla globalnej gospodarki. Bez wątpienia, utrzymanie sprawności Kanału Sueskiego jest kluczowe dla współczesnego handlu morskiego.