„Sondaż: Oto, co Polacy myślą o uczciwości kampanii wyborczej”
Podczas kampanii wyborczej uczciwość odgrywa kluczową rolę, jednak zdaniem większości ankietowanych Polaków, obecna kampania nie jest uczciwa. Takie wyniki przynosi sondaż przeprowadzony przez IBRiS dla RMF FM i „Rzeczpospolitej”. Co ciekawe, taką opinię zdaje się mieć również co czwarty wyborca PiS.
Badani Polacy odpowiadali na pytanie, czy uważają, że „kampania wyborcza jest uczciwa dla wszystkich jej uczestników”. Z takim stwierdzeniem nie zgodziło się łącznie 56,2 proc. odpowiedzi, z czego zdecydowane „nie” padło z ust 38 proc. badanych, a 18,2 proc. osób odpowiedziało „raczej się nie zgadzam”. Tylko 8,5 proc. osób zgodziło się z tym stwierdzeniem bez zastrzeżeń, a kolejne 18,2 proc. „raczej się zgadza”.
Na stronę niezdecydowanych przechyliło się 18,8 proc. ankietowanych. Kampanię jako nieuczciwą ocenia 41 proc. mieszkańców dużych miast, 62 proc. mieszkańców średnich miast i 62 proc. mieszkańców małych miast. Największe zastrzeżenia do sprawiedliwości działań partii wyborczych ma aż 82 proc. sympatyków partii opozycyjnych. Z nimi zgadza się 24 proc. wyborców Prawa i Sprawiedliwości.
Najbardziej sceptycyjni wobec równych szans wszystkich uczestników kampanii są kobiety (64 proc.) oraz osoby z grupy wiekowej 50-59 lat (76 proc.). W grupie młodzieży (18-29 lat) nieuczciwość dostrzega 56 proc. badanych, a w grupie wieku 30-39 lat 37 proc.
Czy te wyniki będą miały jakiś wpływ na wynik wyborów? Czy partie polityczne zareagują na nie i podjęcie działania w kierunku zwiększania uczciwości kampanii? Czy może Polacy przestań się angażować w proces wyborczy z powodu braku wiary w jego uczciwość? Odpowiedzi na te pytania przeczytamy w rozwoju wydarzeń i wynikach następnych sondaży.