„UOKiK wydał zarzuty dla Zalando, Booking i Travelist”
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wystosował zarzuty dla spółek Zalando, Booking, oraz Travelist. Zarzuty dotyczą niedostosowania się spółek do nowych przepisów i niewywiązanie się ze zobowiązań informacyjnych dla przedsiębiorców działających w Internecie. Spółkom Zalando, Booking i Travelist grozi kara sięgająca aż do 10% obrotu, za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów.
UOKiK przeprowadził monitoring platform internetowych, który miał na celu sprawdzić poprawność praktyk związanych z rozszerzonymi obowiązkami informacyjnymi. Wyniki monitoringu pokazały, że w 19 przypadkach stwierdzono występowanie naruszeń.
Nieprawidłowości, które zostały stwierdzone przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, obejmowały brak wymaganych informacji o tym, że sprzedający na platformie podmiot jest przedsiębiorcą. Dodatkowo, informacje dotyczące podziału obowiązków między platformą a sprzedawcami były rozproszone w różnych dokumentach, co utrudniało dostęp do nich konsumentom.
Mimo wezwania do zmiany praktyk przez UOKiK, trzy przedsiębiorstwa: Zalando, Booking i Travelist, nie wprowadziły żadnych zmian w swojej komunikacji. Klienci tych platform mogą być zatem nieświadomi, czy oferta pochodzi od przedsiębiorcy czy osoby fizycznej, co może utrudnić podejmowanie decyzji, w przypadku wystąpienia problemów, takich jak reklamacje.
UOKiK przypomina, że od 1 stycznia w życie weszły nowe przepisy, które nakładają na działających w internecie przedsiębiorców nowe obowiązki informacyjne. Tomasz Chróstny, prezes UOKiK podkreśla, że prawidłowo realizowany obowiązek informacyjny wpływa na większą ochronę konsumentów korzystających z e-commerce.