Wicepremier odpowiada na pytanie o lekcje religii
W obliczu dyskusji o roli lekcji religii w polskim systemie edukacyjnym, Władysław Kosiniak-Kamysz – minister obrony narodowej i lider Polskiego Stronnictwa Ludowego – podkreślił, że nie ma mowy o ich likwidacji. Stanowisko to wynika z obecności takich zapisów w konkordacie, będącym oficjalnym dokumentem regulującym relacje państwo-kościół.
Podczas rozmowy z dziennikarzem tygodnika „Gość Niedzielny”, Kosiniak-Kamysz został zapytany o możliwość uczestniczenia jego dziecka w lekcjach religii w szkole. Minister ponownie zaakcentował znaczenie istnienia takiej możliwości, skupiając się jednocześnie na zgłaszanych przez rodziców problemach związanych z jakością prowadzonych zajęć z katechezy.
W kontekście doniesień medialnych, wprowadzone przez minister edukacji narodowej Barbarę Nowacką zmiany zakładają redukcję liczby godzin religii w szkole z dwóch do jednej tygodniowo. Dodatkowo od nowego roku szkolnego 2024/2025, oceny z religii i etyki nie będą miały wpływu na średnią na świadectwie.
Minister Nowacka wypowiedziała się na temat potrzeby większego koncentrowania się na przedmiotach ścisłych, jak chemia, fizyka czy biologia. Przemawia za tym zarówno aktualne zapotrzebowanie rynku pracy, jak i oczekiwania samych uczniów wobec kształcenia.
Władysław Kosiniak-Kamysz wyraził też nadzieję na efektywną pracę Międzyresortowego Zespołu ds. Funduszu Kościelnego, mającą na celu wypracowanie kompromisowych rozwiązań. Ważna w tym aspekcie jest otwartość na dialog z przedstawicielami kościołów i związków wyznaniowych.
Decyzje resortu edukacji spotkały się z różnymi reakcjami, jednak rząd podtrzymuje, że wszelkie zmiany są wprowadzane w trosce o najwyższą jakość edukacji oraz dostosowanie programu nauczania do wymogów współczesnego świata.
Podsumowując, w kontekście regulacji prawnych i zobowiązań międzynarodowych, nie można mówić o eliminacji religii ze szkół, choć reformy zaproponowane przez MEN wskazują na konieczność modyfikacji obecnego systemu. Dyskusje te są odzwierciedleniem poszukiwania najlepszej ścieżki rozwoju dla polskiej edukacji.