„Miliony złotych na nowe wykładziny Pendolino – koszty poniesie PKP Intercity”
PKP Intercity wyłoży ponad 4,2 miliony złotych za wymianę wykładzin w pociągach Pendolino. Szczegół przewoźnika pociąga kontrowersje, jako że umowa zakupu pociągów zawierała zapis o pełnym utrzymaniu pojazdów przez producenta, firmę Alstom, przez okres 17 lat. Jednak PKP Intercity podkreśliło, że koszty związane z wymianą wynikają z zużywania wykładzin podczas eksploatacji, a także uszkodzeń spowodowanych przez „wandali” – czyli plam z jedzenia, napojów i innych trudnych do usunięcia zabrudzeń, które nie są objęte kontraktową usługą utrzymania.
Po szczegółowej analizie przyczyn uszkodzeń w każdym z pociągów, PKP Intercity oraz Alstom zdecydowali, że połowa kosztów wymiany wykładziny zostanie pokryta przez producenta, a resztę pokryje państwowy przewoźnik. Alstom już wymienił wykładziny w ramach swoich zobowiązań kontraktowych w dziesięciu pojazdach. Pozostałe dziesięć zostanie poddane pracą na podstawie dodatkowego zamówienia PKP Intercity, po letnim szczycie przewozowym.
Wymiana wykładzin w pociągach Pendolino to kolejna odsłona tematu utrzymania czystości na terenie infrastruktury kolejowej w Polsce. W maju, niezależna posłanka Hanna Gill-Piątek zwróciła się z interpelacją dotyczącą wszechobecnego brudu dworca Warszawa Śródmieście, wnioskując o gruntowne umycie stacji. W odpowiedzi, wiceszef MI Andrzej Bittel przyznał, że niemożliwe jest całkowite umycie stacji Warszawa Śródmieście. Wskaźnik kosztów utrzymania czystości na stacjach kolejowych i pociągach wciąż budzi kontrowersje.