„Nowa teoria naukowców: Kobieta producentem jajeczek, mężczyzna nasienia”
Ciekawe inicjatywy naukowe z USA i Kanady zdają się zmieniać podstawowe pojęcia związane z płcią. Na platformie EEB (Ecology and Evolutionary Biology) Language Project, naukowcy proponują nowe terminy takie jak „producent jajeczek”, „producent spermy” czy „osobnik YX/XX”, zamiast tradycyjnych określeń kobieta i mężczyzna. Ten rewolucyjny projekt ma charakter inkluzywny i ma na celu zniwelowanie „heteronormatywnych poglądów”.
Inicjatywa EEB Language Project zaczęła się od dyskusji na Twitterze, której uczestnicy omawiali potencjalną szkodliwość niektórych terminów naukowych. Dr Kaitlyn Gaynor jest jedną z czołowych postaci w tym przedsięwzięciu. Według pomysłodawców projektu, niektóre terminy, takie jak matka, ojciec, prymitywny, zaawansowany, obcy, inwazyjny, egzotyczny, nierodzimy czy rasa są problematyczne i powinny zostać zastąpione nowymi.
Naukowcy twierdzą też, że słowo „optymalizacja” może być niekorzystne, ponieważ utrwala ideę, że gatunek ewoluuje w kierunku określonego stałego optimum. Nawet wyrażenie „podwójnie ślepa próba”, często używane w badaniach, w których ani uczestnicy, ani naukowcy nie wiedzą, czy otrzymują lek czy placebo, zostało uznane za potencjalnie obraźliwe dla osób niewidomych.
Wszystkie terminy, które naukowcy uznali za konieczne do zastąpienia, zostały zebrane w ramach EEB Language Project. Każdy chętny może do niego dołączyć i zgłaszać swoje propozycje nowych terminów.
Jednak nie wszyscy są zadowoleni z takiego podejścia do nauczania nauki. Krytycy ostrzegają, że zastąpienie tradycyjnych terminów w imię inkluzywności może pozostawić naukę bez precyzji i spowodować spore zamieszanie. Profesor Frank Furedi z Uniwersytetu w Kent, ekspert ds. edukacji, stwierdził, że ostatnią rzeczą jakiej potrzebują naukowcy jest brak jasności terminów, jakich używają.
Niezależnie od krytyki, projekt EEB Language Project ma na celu stworzenie innowacyjnego słownika, który będzie dostępny dla każdego i będzie respektować różnorodność. To nowe podejście do naukowej terminologii może zrewolucjonizować sposób, w jaki nauka jest nauczana i zrozumiana, zwłaszcza w kontekście rosnącego znaczenia inkluzywności i różnorodności.